A legtöbb autó tulajdonos életében legalább egyszer szembesült már azzal a bosszantó és kellemetlen pillanattal, mikor a semmiből egyszer csak egy kavics pattan az autó szélvédőjére és valamilyen formában megsérti azt.
A következő pillanatban már bosszankodva keressük, majd találjuk meg a kőfelverődés nyomait a szélvédőn. Ilyenkor a legtöbb esetben nincs más választásunk, irány a szélvédőjavítás.
Persze a szélvédőjavítás nem törvényszerű, csak ha el akarjuk kerülni a költségesebb és kicsit macerásabb szélvédő cserét.
Ezek az apró kavics darabok támadhatnak kátyúkból, az előttünk haladó autó gumijából vagy a mindenki által kedvelt kamionok és teherautók platójáról. Célszerű az utóbbi gépjárművektől lemaradni vagy megelőzni azokat, ha lehetőség van rá.
Ám a felpattanó kavics nem okoz minden alkalommal anyagi kárt. Az esetek nagy részében ugyanis a kődarab nyomtalanul lepattan a szélvédőről, vagy csak megkarcolja azt.
Az ilyen sérülésekből némelyik szélvédőn több tucat is található, de ezek nem veszélyeztetik a szélvédő stabilitását vagy a vezető szabad kilátását az autóból.
Ezek jelentéktelen, apró, karcszerű sérülések, amik miatt a szélvédőjavítás még nem indokolt, ezért ha ilyesmit találunk a szélvédőben, akkor fújhatunk egyet, mert megúsztuk a szélvédőjavítást.
Na, de mi van abban az esetben, ha a felpattanó kavics vagy kavics darabok kőfelverődést vagy repedést hagytak maguk után? Először is nézzük meg pontosan mivel is van dolgunk.
Mielőtt nekiállunk szélvédőjavítás után kutatni a neten próbáljuk meg eldönteni, hogy kőfelverődéshez vagy repedéshez keresünk szakembert, mert a két sérülés típus javítási költsége és folyamata eltér egymástól.
A két sérülés típust nem nehéz megkülönböztetni egymástól, mert a kőfelverődések lencseszerű, maximum 50Ft-os nagyságú hibák a szélvédőben, esetenként apró lábakkal, amik a kőfelverődésből indulnak.
A repedések ezzel szemben folytonos, egyenes vagy rendezetlen formában haladó vonal alakú sérülések a szélvédőben, amik 5cm-től akár 100+cm-ig is terjedhetnek.
A szélvédő elrepedhet egy vagy akár több irányban is. A különbség a kettő között annyi, hogy a több irányba repedt szélvédőt már el kell engedni és ki kell cseréltetni.
Ha a szélvédőnk elrepedt, akkor általában úgy látjuk, mintha két csík vagy repedés futna egymással párhuzamosan a szélvédőben, ám valójában csak egy repedés van az üvegben, a másik csík, amit látunk csak optikai csalódás, a valódi repedés tükörképe.
Mindkét sérülés típusnál a szélvédőjavítás megoldás lehet, ha valaki időben elvégezteti a javítást és odafigyel néhány dologra a szélvédőjavításig, annak érdekében, hogy elkerülje a szélvédő cserét.
Lényegében mindegy milyen sérülés van a szélvédőnkben, mert az autóüveg mindig ugyanúgy viselkedik. Ha nem vigyázunk rá a javításig, akkor a sérült szélvédő a legtöbb esetben mehet a kukába.
Van néhány alapszabály szélvédő sérülés esetén, amit érdemes komolyan venni, mert ezek elmulasztása könnyedén lehet egy szélvédőcsere következménye, pedig a szélvédőjavítás még megoldás lett volna.
Először is nem árt tudni, hogy az autónkban lévő szélvédő 3 rétegből áll össze. Van egy üveg réteg belül, egy kívül és a kettő között van egy fólia réteg.
Ennek az összeállításnak köszönhető, hogy a szélvédő nagyobb ütésre ugyan összetörik vagy bepókhálósodik, de még akkor sem fog az ölünkbe esni, ha teniszlabda méretű jég darabokkal bombázza az időjárás az autónkat.
Mikor a kavics felpattan a szélvédőre az esetek 99%-ában a külső üvegrétegben okoz hibát. Lényegében minden kőfelverődés vagy repedés egy levegőbuborék a szélvédőben.
Ezekbe a légbuborékokba a különböző folyadékok, mint pl.: ablakmosó, eső, hó könnyedén beszivárognak, és bizony sajnos viszik magukkal a szélvédőn lévő piszok egy részét is.
Ezért a legfontosabb dolog a szélvédőjavítás előtt, hogy tisztán tartsuk a szélvédőben lévő sérülést és óvjuk azt a piszoktól és a folyadéktól.
Az utolsó pont a legfontososabb, mert a szélvédőjavítás megkezdése előtt a sérülésnek mindenképpen száraznak kell lennie, ellenkező esetben előfordulhat, hogy a munkát nem lehet elvégezni, míg a sérülés magától ki nem szárad.
Ha erre van lehetőség, ragasszuk le a sérülést egy a képen is látható kőfelverődésre való matricával, vagy valamilyen átlátszó ragasztószalaggal, pl.:celluxxal, szigetelőszalaggal.
Nem érdemes várni a szélvédőjavítással, mert a sérült szélvédő könnyen tovább reped és bizonyos hosszúság felett már nem érdemes a javításon gondolkozni.
Ilyenkor már nincs mese, muszáj kicseréltetni a szélvédőt, ami macerásabb és drágább folyamat. Ha a szélvédő csere már elkelrülhetetlen, segítünk megtalálni a megfelelő szakembert a feladatra.
Keressen minket bizalommal a hét bármely napján 7:00-20:00 között, ha Pécsen szélvédőjavításhoz keres szakembert.